ロシア2大バレエアカデミー、ワガノワとボリショイの違いについて。

gramilano.comから抜粋と試訳

*

So what are the differences between the school that trained him and the school he now governs?

訓練を受けたアカデミーと現在取り仕切っているアカデミーの違いは何ですか。

I don’t think that there is a difference between the two schools. There is, however, a different dancing style, which is dictated by the respective sizes of the Bolshoi and the Mariinsky theatres. Albert E. Kahn talks about this in his book about Galina Ulanova: Ulanova moved to Moscow at 35, so she was a mature dancer with an impressive repertoire, yet she was forced to adjust all of her roles to the new environment.

You have to work very hard to be noticed on the Bolshoi stage. Making a movement with your arm isn’t enough – you have to take three steps and then move your arm. Only then will the audience be able to see you. You have to wear much heavier make-up too, because the space between you and the audience is so enormous. The pas de deux in Act III of Sleeping Beauty is a good example: while dancing this pas de deux at the Bolshoi, I would move two metres in either direction, but on the Mariinsky stage I essentially danced on one spot.

2校に違いはないと思います。ただ、踊りのスタイルには違いがあり、それはボリショイ劇場とマリインスキー劇場それぞれの舞台に必要なスタイルです。アルベルト・E.カーンがその著書「ガリーナ・ウラノワ」で語っています。ウラノワは35才でモスクワに移籍したのですばらしレパートリーを持つ成熟したバレリーナだったが、自分の役柄すべてを新しい環境に適合させることを強いられた。

ボリショイの舞台では注目されるために努力が必要です。腕を動かすだけでは不十分で、3歩進んでから腕を動かす必要があります。そうすることによってのみ観客がわかるようになるのです。メーキャップもマリインスキー劇場より濃くする必要があります。観客との距離がかなりあるからです。「眠りの森の美女」第3幕のパドドゥがいい例です。ボリショイ劇場でこのパドドゥを踊るときは、両方向に2メートル移動しますが、マリインスキー劇場では基本的に同じ場所で踊ります。

*

Bolshoi Ballet Sleeping Beauty Act 3 Wedding Grand pas de deux Princess Aurora and Prince Desire
Ms Giselle
Published on 19 Dec 2014

*

ALINA SOMOVA – ANDRIAN FADEYEV – SLEEPING BEAUTY PDD
Канал пользователя balletarchiv
Uploaded on 4 Jun 2011