Lot notes from Christie’s website, with Japanese translation.

クリスティーズのウェブサイトの解説と、訳です。

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François Boucher (Paris 1703-1770)

An Allegory of Water; and An Allegory of Earth

フランソワ・ブーシェ(パリ1703年ー1770年)

水の寓意、土の寓意

Image: Christie’s
François Boucher (Paris 1703-1770)
An Allegory of Water; and An Allegory of Earth

These lively and vigorously painted allegorical decorations are typical of the many small, brightly colored canvases produced by Boucher and his workshop to ornament the spaces above doorways in the elaborately carved and gilded boiserie paneling that was the fashion in mid-18th century Parisian hôtels. Boucher often employed traditional allegorical subjects for such multi-paneled schemes — the Four Seasons, the Four Times of Day, the Seasons or Elements — as they imposed a natural unity on the decorative ensembles. More elaborate versions of the theme of Water and Earth — depicting the mythological tales of Arion Rescued by the Dolphin representing Water (Princeton University Art Museum) and Vertumnus and Pomona as Earth (Columbus Museum of Art, Ohio) — were painted by Boucher in 1748/1749 as part of a set of overdoors of the Four Elements for the royal chateau of La Muette.

この生き生きとして活発な寓話の装飾は、ブーシェとその工房がよく制作した明るい色づかいの小型のカンバス画の典型で、18世紀半ばにパリの邸宅で流行した精巧に彫刻が施され金箔が貼られたボワズリパネルの出入り口の上部を飾っていた。ブーシェは、複数のパネルを配置して、四季や一日の4つの時間、季節や四大元素のような伝統的な寓意の主題をよく描いた。それは、装飾的な組み合わせに自然の統一感を与える。より精巧に制作された水と土を主題とした作品の例として、水を表すイルカに救われるアリオンの神話(プリンストン大学美術館)と、土を表すウェルトスムヌスとポモーナの神話(オハイオ州コロンブス美術館)があるが、これは、ブーシェが1748年から1749年にパリのラミュエット宮殿[現在OECDがある場所]の出入り口上部に4大元素を描がいたときの一部だ。

princeton.edu

Image: princeton.edu Photo: Bruce M White Arion on the Dolphin, 1748 Oil on canvas

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Image: columbusmuseum.org
Earth: Vetrumnus and Pomona
François Boucher (French, 1703 – 70)
1749. Oil on canvas, 37 3/16 x 53 5/8″. 1980.027

In the present pair of paintings, The Allegory of Water is signed and dated 1753 and its gamboling putti are especially well-drawn and observed, revealing the masterly hand of Boucher himself, as Alastair Laing has noted (in correspondence, 21 December 1994 and 18 April 2013). The Allegory of Earth, while charming, displays somewhat different painterly characteristics and a greater broadness of handling, suggesting to Laing that it was largely executed by a different member of Boucher’s studio with less participation by Boucher himself than is found in The Allegory of Water.

今回の2対の絵画のうちの「水の寓意」は、署名と1753年の年代が入っており、美術史家アラステア·レイン氏が(1994年12月21日と2013年4月18日の書簡で)述べているように、跳ね回るプットは特によく描かれ、ブーシェ自身の見事な手によることを証明している。「土の寓意」は、魅力的である一方、どこか異なる描き方の特徴とおおらかな筆さばきが見受けられ、レイン氏によると、ブーシェ工房が大部分を描いており、ブーシェ自身は「水の寓意」に比べてあまり手を加えていない。

Our thanks to Alastair Laing for his assistance in cataloguing the present lot.
当ロットのカタログ制作にあたって、ご協力いただいたアラステア·レイン氏に感謝いたします。